Vijf ideeën voor berichten op Facebook die uw volgers aanspreken

Er zijn een aantal ‘geteste-en-bevestigde’-strategieën om meer aandacht te krijgen

U heeft de eerste stap gezet richting een slimme strategie voor sociale media door een Facebook-pagina voor uw gelegenheid te creëren. Maar hoe kunt u dit kanaal optimaal benutten? Facebook biedt u veel promotionele kansen, maar er zijn manieren om deze op een boeiende manier in te zetten, zonder uw volgers te irriteren. Hier vindt u de vijf soorten Facebook-berichten die de grootste kans hebben om leuk gevonden te worden, gedeeld te worden en becommentarieerd te worden.

Het ‘gewoon voor de lol’-bericht. Er is niets mis met het delen van luchtige inhoud, zoals een ironische opmerking over het weer of een populair sportteam. VISIT FLORIDA deed haar voordeel met een lange, koude winter in het grootste deel van Noord-Amerika door berichten te plaatsen als ‘Zandscheppen is gemakkelijker dan sneeuwscheppen.’ U kunt ook een verhaal delen dat een menselijk gezicht geeft aan uw merk. Bijvoorbeeld dat de chefkok het recept van de paella die bij u op het menu staat van zijn moeder heeft gekregen, of hoe uw general manager in haar vrije tijd dekens breit voor een goed doel in de buurt.   

Inhoud die amuseert spreekt aan. In het social media-marketingboek ‘Jab Jab Jab Right Hook,’ adviseert auteur en social media brandconsultant Gary Vaynerchuk: “Het idee is om te geven, geven, geven, voor niets meer dan het vermaak van uw klanten en ze te laten voelen dat u ze begrijpt. En hoe meer u geeft, hoe meer u ze daadwerkelijk binnenhaalt.”

Het ijsbreker-bericht. Wanneer u uw lezers uitnodigt tot een gesprek, geeft u hen het gevoel welkom te zijn in uw virtuele community. Op die manier voelen ze dat u interesse heeft en dat u hun voorkeuren waardeert. U kunt de kracht van crowdsourcing inzetten door hun mening te vragen. Bijvoorbeeld: “Moeten we een glutenvrije versie van onze pizzabodem aanbieden?” Vragen kunnen het aantal interacties verhogen met 10 tot 20%.1

Vraag niet te veel van de lezer, maar stel een vraag die ze waarschijnlijk willen beantwoorden. Begin met vragen als “Zou u liever wandelen op het strand of van een berg skiën?” of “'s Ochtends een ijsje eten? Ja of Nee?” “Donzen of kunstvezelkussens?” Uitspraken waarbij mensen een kant kiezen wekken reacties op, zoals: “De beste plek ter wereld om handgemaakt aardewerk te kopen is Toscane.” Het effect van deze activiteit betekent dat meer mensen, zelfs mensen die uw pagina niet volgen, uw berichten tegen kunnen komen.

Het fotobericht. Foto’s vragen meer ruimte in het nieuwsoverzicht van een gebruiker, wat zorgt voor meer aandacht voor het bericht. Verbind uw foto aan op dat moment populaire memes, zoals ‘Throwback Thursday’ (#TBT) door een foto te tonen van de eerste dag dat uw bedrijf opende, of ‘Photo Friday’ (#FriFoto) met een foto van een appetijtelijk opgemaakte maaltijd, of een schattig kind dat speelt (met toestemming van de ouders, uiteraard). Gebruik foto’s van hoge kwaliteit met interessante composities. Gebruik software als Picasa om uw logo in de afbeelding te plaatsen zodat ook iedereen die via-via de afbeelding ziet, weet dat deze van uw bedrijf is. U kunt uw gasten ook vragen hun eigen foto’s te uploaden en die delen. Als u vertrouwd bent met het plaatsen van foto’s, probeer dan ook eens video’s te plaatsen die net zo opvallend zijn.

Het ‘kort maar krachtig’-bericht. Bedenk dat uw bericht gelezen kan worden op een mobiel apparaat, dus bondigheid is belangrijk. Het ideale bericht is tussen 100 en 119 tekens lang.2 Korte berichten werken het best voor de aankondiging van awards of erkenningen zonder opschepperig over te komen, bijv. “Met plezier delen we mede dat ons restaurant is gekozen tot Beste in Sydney”. Korte berichten zijn ook nuttig voor het eenvoudig en eerlijk bedanken van uw klanten voor hun steun.

Het (incidentele) verkoopbericht. U mag best af en toe eens een speciale korting of nieuwe promotie aankondigen, maar stoot uw volgers niet tegen het hoofd met constante ‘spam’. Het bericht op een luchtige manier verwoorden zorgt dat het acceptabeler is, bijv. “Wat is er beter dan een kindvrije, vijfdaagse vakantie? Een kindvrije, vijfdaagse vakantie die minder kost dan hun opleiding.”  Maak de call-to-action duidelijk door een link naar een landingspagina op uw website toe te voegen met daarop alle details van de aanbieding. Maak een aparte pagina voor uitsluitend verwijzingen op Facebook, en u kunt het succes van uw gesprekken bijhouden.   

Bedenk manieren om deze berichten door meer mensen te laten lezen. Stel voor dat zij het bericht ‘delen’, bijv. “Deel dit met uw vrienden die ook graag geld besparen op strandvakanties.” Kortgeleden paste Facebook haar algoritme aan2, zodat wanneer pagina’s andere pagina’s in hun berichten taggen, deze ook gezien kunnen worden door volgers van die pagina. Bijvoorbeeld, wanneer u bericht: “Met veel plezier presenteren we ons nieuwe ‘Zomerplezier’-pakket in samenwerking met het Adventure Island Water Park.” Door het waterpark te taggen, kunnen ook haar volgers uw bericht zien.


  • 1. http://www.slideshare.net/SFIMA/blitz-local-120billionfbimpressions20110201
  • 2. http://newsroom.fb.com/news/2014/02/news-feed-fyi-showing-stories-about-topics-you-like/

Geplaatst door:

Traci Suppa

Traci Suppa

Reisblogger

Lees de bio.

Laatst bijgewerkt: 12 mei 2014