“Interessant zeker omdat mijn vriendin nog nooit een hunebed gezien had”
Beoordeling van Hunebed D30

Hunebed D30
31 mei 2018 beoordeeld

Nu nog naar borger hunebedmuseum prachtig fietsen goed te bereiken ligt aan knooppunt route Lunchpaket mee super omgeving

Datum van activiteit: mei 2018

4 mei 2018 beoordeeld

Lek om te zien hoe onzevoorouders leefden waarom hebben wij tegenwoordig toch zoveel meer nodig en zijn volgens mij ook niet gelukkiger

Datum van activiteit: april 2018
17 november 2017 beoordeeld

Dit prehistorische Drentse hunebed (in de Boswachterij) valt onder de oudste hunebedden van de Nederlandse geschiedenis en ligt ten noordwesten van het dorp Exloo.

Het hunebed is zo’n 5000 jaar geleden gebouwd door het zogenaamde Trechterbekervolk. Ook leefden in die tijd de eerste boeren in Drenthe. Men gaat ervan uit dat de stenen (zwerfkeien) van de hunebedden (uit de ijstijd) werden gebruikt als een graf.

Er zijn nog maar drie van de vier dekstenen aanwezig. Er staan nog twee poortstenen die de poort (ingang) aangeven. In de kelder zijn meer dan 65 potten en scherven opgegraven, samen met menselijke botten en een pijlpunt.

De naam Hunebed / Dolmen / Steenhopen is oud Grieks voor ‘steenkamer’ en men denkt dat het een prehistorische grafkamer is, daarnaast vermoed men dat de hunebedden alleen maar als een soort heiligdom dienst deden. Daarnaast verwijst het woord hunebed ook naar Hūnen Westfalen of Saksen.

Bereikbaarheid
Voor de routeplanners: Bodenpad in Exloo.
Exact coördinaat: +52° 53′ 29.77″, +6° 50′ 44.81″

Parkeren:
Direct tegenover dit hunebed is een gratis parkeerplaats.

Tip: Leuke omgeving om te wandelen, fietsen of mountainbiken.

Datum van activiteit: november 2017
22 september 2017 beoordeeld via mobiele applicatie

Tijdens het mountainbiken kwam ik vlak langs dit hunebed midden in het bos. Er is een kleine parkeerplaats bij en een grasvlakte om te recreëren.

Datum van activiteit: september 2017
Bekijk meer beoordelingen
14 september 2017 beoordeeld

Hunebed D30 is klein. Het is midden in het bos gelegen tussen Exloo en Ees. Het ligt bij een grasvlakte aan beide zijden van de weg. Mooie plek.

Datum van activiteit: september 2017

Reizigers die Hunebed D30 bekeken, bekeken ook

In Hunebed D30 geweest? Deel je ervaringen!