Beoordeeld op 7 augustus 2015

Zonder twijfel een mooi en rustig resort op goed niveau aan de baai. Het is een klein hotel met iets van 32 kamers en daardoor erg persoonlijk. De ontvangst met rondleiding vonden we wel erg uitgebreid maar was wel zeer hartelijk en vriendelijk.
Als je de grote oude poort doorgaat, lijk je als het ware in een klein dorp te komen met veel groen. Medewerkers zijn erg behulpzaam en vriendelijk. Ontbijt is uitgebreid en smaakvol.
Het hotel heeft een niet al te groot strand wat gelet op het aantal gasten geen belemmering hoeft te zijn. Wel met een mooi uitzicht op de baai. Een zwembad loopt in de vorm van een grote zwemvijver door het complex heen. Hierdoor is er echter geen 'open ruimte' in het complex. De binnenruimte bestaat in feite uit de zwemvijver, looppaden, ligstoelen en bar/restaurant terras, Ben wel benieuwd of als het helemaal vol is, er voor iedereen voldoende stoelen en ligbedden zijn.
De kamers zijn smaakvol en romantisch maar niet erg groot. Zo ontbreekt een zitje op de kamer zelf wat toch wel erg prettig is als je je even wilt terugtrekken of als het bijvoorbeeld regent. De kamer heeft wel een veranda of balkon met twee stoelen, maar omdat het complex niet zo groot is en de grote zwemvijver in het midden, zit je snel 'in het zicht'. We vonden de bedden wat hard, maar dat kan ook een persoonlijke smaak zijn. Er is wel een ruime badkamer met ligbad, toilet en lekkere regendouche. De klamboe om het bed is niet alleen voor de sfeer. Er zaten soms veel muggen.
In het hele complex is WiFi dat op zich goed en constant werkt. In hun informatie spreken ze over snel internet, maar dat is het met een downloadsnelheid van 1-2 MB niet. Streaming kijken, is dan ook lastig.
De verzorging is goed. Zoals gezegd is het ontbijt goed, uitgebreid en worden er op verzoek diverse eiergerechten en crêpes gemaakt. Je kunt heerlijk buiten zitten aan de zwemvijver of binnen met zicht op de baai. Overdag tot ca 19 uur kunnen gasten gratis gebruik maken van de koffie en thee machines met verschillende soorten koffie (waaronder cappuccino). Iedere dag is er een high tea van 16-17 uur met taart, cake of crêpes wat gratis ter beschikking staat aan de gasten.
Het hotel ligt op een punt in de grote baai. Er is 4 keer per dag een eigen boot shuttle naar het dorpje Grand Bay, vanaf de steiger van het hotel. Maar eerlijk gezegd is er aan en in dat hele dorp weinig te beleven. Na een keer heb je het wel gezien.
In de omgeving van het hotel liggen verschillende restaurants die variëren van gemiddeld tot erg goed met acceptabele prijzen. Je hoeft dus niet perse half board te boeken met iedere dag ook een diner. Doe je dat wel, dan heb je de keuze uit het dagelijkse menuvoorstel of a la Carte. De kaart van het hotel is redelijk uitgebreid, maar als het diner is inbegrepen kun je maar uit een beperkt aantal gerechten kiezen zonder bijbetaling. Zit je er een week (of langer) en kies je niet voor het dagelijkse menu (dat wij niet zo bijzonder vonden), dan ontkom je er bijna niet aan om af en toe met een toeslag te eten. Vervelend is het dat alle prijzen (ook aan de bar) worden vermeld zonder taxes. Eigenlijk vinden we dat niet kunnen en het is op Mauritius ook helemaal niet zo gebruikelijk.
Het hotel stelt gratis fietsen ter beschikking, dus in de korte omgeving kun je je dan ook goed verplaatsen (fietspaden zijn er niet en er wordt links gereden, dus wel oppassen). Maar net als bij andere hotels; als je geen auto hebt, ben je erg gebonden aan het hotel. Terwijl de omgeving met een aantal natuurparken wel leuk is om een dagje uit te gaan. En ook Port Louise ligt maar op een half uur afstand.
Komen we tevens bij het laatste; het hotel moet wel bij je passen. Omdat het een klein (aangenaam) hotel is op een beperkt oppervlak, ben je wel vaak/altijd 'onder de mensen'. De grote zwemvijver neemt een groot deel van de binnenruimte in beslag met loopruimte en ligstoelen er omheen. De terrassen van het restaurant en bar grenzen er direct aan. Door de ligging kan het ook aan het strandje soms waaien. Daarnaast is er vooral in de ochtend veel zon Maar omdat de zon de andere kant op draait (zuidelijk halfrond, dus van oost via noord naar west) en achter het hotel langs komt er naar mate de middag vordert steeds meer schaduw. Als het regent (en dat kan het, soms zelfs enkele dagen afhankelijk van het seizoen) is de hoeveelheid ruimte dus nog beperkter. Binnen zijn wel enkele mooie zitruimtes. Op je eigen kamer zitten, kan niet. Als je dan ook geen vervoer hebt, kan het opgesloten voelen. Er worden wel excursies georganiseerd maar vanzelfsprekend tegen (soms een behoorlijke prijs).
Overdag zijn er mogelijkheden voor (water)sport. Plankzeilen, een kleine catamaran, snorkelen etc... Allemaal gratis ter beschikking. Duiken via een duikcentrum in de buurt kan ook (tegen betaling vanzelfsprekend).
Er is in het hotel (feitelijk) geen entertainment in de avond. Op een aantal dagen hebben we tijdens het begin van het diner (goede en verschillende) muzikanten meegemaakt. Maar dat hield dan om een uur of 9 in de avond op.
Kortom, zeker een fijn hotel met zeer vriendelijk en behulpzaam personeel en een goede verzorging en zeker een van de betere hotels. Door de kleinschaligheid is het knus (net een klein dorp in het groen) maar dat kan voor sommigen misschien soms ook net weer beperkt of benauwend overkomen. Er waren veel stellen op honeymoon (die vanzelfsprekend vooral aandacht voor elkaar hadden ) Het moet dan ook bij je passen.

Kamertip: Tuinkamers liggen overal dichtbij maar met 'inkijk'. Kamers in de hoek en op verdieping hebben dat minder. Die aan het strand soms weer wel.
  • Verbleef: augustus 2015, reisde met een partner
Beoordeeld op 2 maart 2014

Super verblijf van 10 tot 21 februari 2014 !!! inderdaad weinig personeel verloop op 5 jaar. Alles wordt hier gedaan om uw verblijf zo aangenaam en rustgevend mogelijk te maken .
De trip naar The Governor's House op ille platte is onvergetelijk en een unieke belevenis , deze is geëvolueerd van een trip met een pirogue en een bbq op het strand tot een magnifieke belevenis op de catamaran van het hotel en een HEERLIJKE Langoustlunch in de ruîne van The Governor's House !
Nogmaals bedankt aan het 20° Sud personeelsteam en gastvrouw Anne

• Verbleef: februari 2014, reisde met een partner
Beoordeeld op 28 juli 2013

Het hotel is het perfecte decor voor een ontspannende en verzorgde vakantie. Het hotel heeft slechts 34 kamers waardoor het een rustige plek is. De medewerkers zijn vriendelijk en behulpzaam en (ook belangrijk) helemaal niet opdringerig. Het eten uit het a-la-carte restaurant (inbegrepen in half-pension) is zeer goed en op onze Europese smaak afgestemd: van Vietnamese vistartaar tot echte Steak tartare. De kamers zijn van alle gemakken voorzien en vanuit onze kamer liep je meteen de oceaan in (zie foto). Het hotel heeft veel voorzieningen waarvan gebruik kan worden gemaakt (kayak, catamaran, fietsen etc.) en een prachtige ruine op Ile Plate voor een dagtocht.
Als je ontspanning zoek waarbij alles kan maar niets hoeft is dit de ideale plek.

• Verbleef: juli 2013, reisde met een partner
Beoordeeld op 19 mei 2013

Wij verbleven van 9 tot 17 mei 2013 voor de tweede maal in dit héélijke hotel. De eerste keer was ongeveer dezelfde periode in 2008. Wat ons direct opviel is dat het personeel op die 5 jaar tijd quasi geen verloop heeft gekend...de meesten zijn er nog en zijn nog steeds even vriendelijk, attent & behulpzaam! Uiteraard kan dit enkel door de gedrevenheid van de eigenaars, Anne & Michel...PROFICIAT! De keuken is overheerheerlijk, dat was 5 jaar geleden al maar ze is nu nog verfijnder geworden... Bedank voor dit zorgeloze verblijf aan het ganse 20° Sud team, het was elke Euro en de lange vlucht meer dan waard! Wanneer we terug naar Mauritius gaan mogen ze er ons zeker terug verwachten...

• Verbleef: mei 2013, reisde met een partner
Beoordeeld op 8 december 2012

We hebben in dit prachthotel de tijd van ons leven gehad. Fantastische ligging, bijzonder vriendelijk personeel, een geraffineerde keuken, kamers ingericht in de gezellige en wondermooie Flamantstijl.
En... zo veel oog voor detail! Een vriendelijk woordje van de gastvrouw, een extraatje op de kamer,... kortom, je wordt voortdurend verrast en dat maakt een verblijf in 20° Sud zo bijzonder.

• Verbleef: november 2012, reisde met een partner