14 maart 2017 beoordeeld via mobiele applicatie

We zijn net terug, maar wat zijn we enorm in de watten gelegd.
Wat een gastvrijheid en wat een fijne mensen.
Was niks aan te merken op het hotel. Plaatjes geven niet weer hoe mooi het echt is.
Zijn met hele gezin geweest, voor elk wat wils

Verbleef: maart 2017, reisde met familie
28 december 2016 beoordeeld

Hebben dit hotel in groep bezocht. Het licht in een achterbuurt waar geen mens op straat durft te komen! We kwamen 's avonds laat aan. We mochten onze valiezen en sporttassen zelf naar binnen sleuren terwijl er aan de deur 6 kruiers stonden te kijken. Er stond voor elk nog een bordje met afval klaar, niet eetbaar. Onze kamers werden toegewezen en we mochten alles zelf de trap opsleuren want er was geen lift beschikbaar! Op de kamers gekomen werd het alleen maar erger! Raampjes uit, vieze gebruikte,lakens, enz. Gelukkig,hadden we een goede reisleider die er voor gezorgd heeft dat we de volgende dag konden verhuizen naar de Riu Tikida Palmerai waar het een pak aangenamer was!

Verbleef: december 2016
19 augustus 2016 beoordeeld

supervakantie gehad! Lekker eten, leuke animatie en mooie verzorgde kamer. De moskee om 5 uur 's morgens is even wennen, maar oorstopjes bieden een oplossing. Wij gaan dit jaar nog terug! In februari is zwemmen nog niet echt mogelijk, maar het was warm genoeg om naast het zwembad te liggen.

15 november 2014 beoordeeld

prima hotel met heerlijke tuin en fantastische service ongeveer 6 km buiten Marrakech. Kamers netjes en ruim genoeg, ligging zwembadzijde heerlijk rustig. Shuttle rijdt frequent naar de wijk Gueliz, gratis en op reservering. Kwartiertje lopen naar de Medina. Maaltijden in de cafetaria als in het hoofdrestaurant gewoon goed, het Marrokkaans restaurant heeft geen toegevoegde waarde, zelfde tajines als in het hoofdrestaurant, je zit wat intiemer. Alcohol....tsja...de pina colada smaakt niet naar pina colada, en de mojito idem dito...Wijn is prima, kies gewoon voor iets wat niet uit een automaat komt! pastis bv is prima, alsook de Martini , 4 soorten! Gelukkig geen luidruchtige animatie, echt relaxen bij zwembad, avondanimatie zoals vaker gezegd geen hoogtepunt, maar daar kwamen we niet voor.

• Verbleef: november 2014, reisde met vrienden
16 februari 2014 beoordeeld

De reis: Gekocht van Jetair via internet. Goede bijstand van Selectair De Beer Travel". Vlucht Brussel (Zaventem)-Marrakesh met B737 van Jetairfly. Snelle check-in, aangewezen plaatsen, geen pietluttig gedoe met bagage en handbagages. Aangename vlucht, bekwame attendants. Bescheiden maaltijd = snel terug honger! Opvang in Marrakesh luchthaven in het Nederlands en Frans door Jetair-host. Hotel aan de rand van de stad Marrakesh, korte transfer. Professionele, vlotte maar koele receptie. Misschien door de eerder late aankomst? Op onze vraag kregen we elk één schotel met koude pasta, wat groenten, een half eitje en frisdrank.
Het gebouwencomplex met maximum 2 verdiepingen is netjes en is goed onderhouden. Een Tikada = een grote zeer oude boom, staat centraal in de ruime en mooie tuin, vol met (oneetbare, want te bittere) sinaasappelen. Wandelpaden doorheen en er omheen. Gratis maar trage Wifi in alle gebouwen en aan zwembad. De Wifi lag wel – buiten deze in de lobby – de eerste drie dagen plat.
De kamers zijn ruim en stijlvol, zonder meer. De twinbedden staan naast elkaar maar op wieltjes (!). De matrassen zijn hard, net nog uithoudbaar voor één week, zonder rugpijn. Twee dekens en noodzakelijke verwarming 's nachts met (in onze kamer) een luidruchtige airconditioning. Zo hoorden we de TV van de buren minder (:-). Neem een boek of spelletjes mee want BVN of goed Britse kanalen zijn er niet, nochtans zijn die daar gratis uitstekend te ontvangen (volgens footprint van ASTRA-satelliet). De avondanimatie is aandoenlijk amateuristisch. Men gebruikt een veel te luide installatie in een te kleine zaal. Vermijdt deze kelderactiviteit zonder oordoppen, want gehoorschade is niet uit te sluiten.
Restaurants en maaltijden (all in) : uitstekende buffetten, enorm uitgebreid maar zonder veel variatie. Groot restaurant: gepaste kledij met vb. lange pantalon, hemd, T-shirt, trui, … Op enkele dagen is men "rond" met proeven. Uitgebreid koude en warme groentebuffet. De inlandse wijn is drinkbaar, zonder meer. Laat ontbijt (10u30 tot 12u) en lunch (12u30-15u) aan het restaurant naast het zwembad. Hier is kledij niet strikt, doch geen badpakken. Het restaurantpersoneel is heel behulpzaam, grappig en vriendelijk.
Bar 'Zanzibar'. We hebben tevergeefs gezocht achter iets lekkers. De koffie is goed, beter dan in het restaurant. De bar aan het (grote) zwembad: de mojito is fatsoenlijk, indien bereid door één van de barvrouwen. Eén der barmannen (???) verstond blijkbaar alleen berbers en Arabisch.
Het grote zwembad is in februari IJSKOUD, het is louter decoratie om rond te zitten / liggen. Tussen en 10 en 17 u is het in de zon warm genoeg om in shorts of badpak te zitten. Daarvoor en daarna: koud 5 à 8 °C! Liefst lange broek, trui en/of fleece. Er is een klein, ondiep verwarmd binnenzwembadje, dat slechts tussen 10 en 15 uur gratis is! Vervelende situatie: badhanddoeken slechts verkrijgbaar tussen 9 en 13u. Gaat men op uitstap: voorzorgen te nemen !
Spa en wellness: te mijden, te duur en weinig professioneel. Na de amateuristische pedicure: een zwerende wonde aan de zijkant van de voet, waar ik na een week nog antibiotica moet voor nemen (streptokokken!)
Uitstappen: voorgesteld door Jetair hostess. Duur maar toch de moeite waard. Aanrader: het historische Marrakesh, kort en interessant (hangt uiteraard van de gids af!). Een “must”: 4 x 4 (Land Cruiser) door de hoge Atlas naar Aït Ben Haddou, Berberdorpen en Ouarzazat. Koop onderweg GEEN Arganolie, tenzij je de lokale berberbevolking bewust wil sponsoren. De olie is goedkoper in Marrakesh, maar wat koop je dan?
Shuttlebus van hotel naar nieuwe stad, dus NIET naar de soeks etc. van het oude Marrakesh. De uitleg die we kregen was eerst naast de kwestie (vergunningen etc.). De taxichauffeurs-gilde (eufemisme) dwingt de hotels dichter bij de stad gelegen om hun gasten NIET naar de stad te voeren. De taxi's hebben geen taximeter. De prijs vooraf af te spreken, vb. hotel – oude stad: 70 dirham (ong. 7 € ) en 10 dirham drinkgeld. De grotere (en nieuwere) taxi-voertuigen zijn duurder.
Directie van het hotel: ZES-maal hebben we gevraagd om de directeur te spreken om enkele positieve suggesties te doen, dit was onmogelijk, niet "bereikbaar". De man interesseert zich geen zier aan zijn gasten! De Jetair host(ess) hebben we na de basis-uitleg (lees: verkoop van excursies) niet meer teruggezien tot het vertrek.
Soeks (markten): afbieden is een sport in Marokko. Meestal kan je gaan tot een derde tot een ¼ van de vraagprijs. Check de normale prijzen eerst in “l'Emsemble artisanal” of gelijkaardige “vaste prijzen” winkels vb. in de Rue de la Kasbah.
Djema el Fna-plein met aan de rand de Koutoubia moskee: vermaak en vertier. Begin van de soeks. Slangenbezweerdere, dansers en 's avonds ambulante restaurantjes. Eet geen rauwe groeten.
Terugkeer: zowel de grensformaliteiten (douane en politie) als de luchtvaartveiligheid waren vlot maar uiterst koel. De eerste “salam” moet nog beantwoord worden!
Algemeen besluit: een aangenaam verblijf. De aangehaalde negatieve aspecten kunnen een aanzet zijn om nog beter te doen.

• Verbleef: februari 2014, reisde met een partner