Hoogtepunten uit beoordelingen
Zeer mooi, minder informatief

Eerste keer Naturalis. Wat een geweldig gebouw. Schitterend gewoon. De collectie bestaat uit uit ... meer lezen

1 week geleden beoordeeld
haroldm437
Houten, Nederland
via mobiele applicatie
Aanrader

Zeer mooi museum voor jong en oud. Garderobe met kluisjes aanwezig. Veel activiteiten voor wat ... meer lezen

1 week geleden beoordeeld
Kristel v
via mobiele applicatie
Lees alle 491 beoordelingen

Google
Aanbevolen ervaringen in en in de buurt van Leiden
vanaf US$ 44,35
Dagkaart
6 beoordelingen
vanaf US$ 9,10
vanaf US$ 329,76
Beoordeeld op 10 september 2019

Ik woon al een aardig tijdje in Leiden dus we hebben nu dan eindelijk na de heropening Naturalis kunnen bezoeken en wat hebben mijn man en ik genoten van alles wat er te zien was. Het is erg mooi neergezet en het is bijna niet te bevatten dat alles "echt" is.
Het enige puntje van kritiek is dat we de selectie "verleidingen" niet echt erbij vonden passen, maar misschien was dat juist te bedoeling.

Beoordeeld op 7 september 2019 via mobiele applicatie

Naturalis in een super nieuwe jas! De verzameling is op een indrukwekkende manier gestald. Het is een echte beleving geworden. Veel meer doe dingen. Ook nu erg leuk voor kleine kinderen. We hebben genoten!

Beoordeeld op 7 september 2019

Prachtig het nieuwe museum. Het gebouw en ook de collectie is zeer de moeite waard voor een bezoek.
Echter qua faciliteiten is er weinig verbetering met het oude gebouw.
Als ik een artikel lees in de volkskrant uit 2017 over de reden van uitbreiding zie ik precies dezelfde factoren in het nieuwe gebouw terug.
"Te weinig wc's, te weinig liften, veel te klein restaurant. In de nauwe doorgangen ontstaan opstoppingen die zelfs gevaarlijk zijn."(volkskrant 2017)
Met de nieuwbouw kan ik na een eerste bezoek concluderen, dat het wat dat betreft, nog net zo is als in het oude gebouw. Vooral de nauwe doorgangen en de enorme wachttijden voor de slechts 2 liften zorgden bij ons en zichtbaar ook bij anderen voor irritatie. Het restaurant was bomvol, mede omdat het dakterras niet open was door een gesloten deur waar het personeel de sleutel niet van had.
Hopelijk zijn het kinderziektes en kan na wat aanpassingen dit museum één van de parels van Nederland worden.

Beoordeeld op 4 september 2019 via mobiele applicatie

Prachtig nieuw gebouw! Héél veel te zien!Niet te geloven dat alles “echt” is! Leuk voor kids :) Gewoon gaan zien!

Beoordeeld op 4 september 2019

Het spectaculaire, voor 70 miljoen euro vernieuwde, Natuur-Historische Museum Naturalis Leiden is elke dag open tot 1700uur; ook op maandag.
In de weekenden komen er veel kleine kinderen met hun ouders naar deze indrukwekkende attractie,gelegen naast het ziekenhuis en centraal station van Leiden.De bezoekers komen om de dinosauriers en geprepareerde dieren te bewonderen in een bijzonder gebouw,weekenden druk maar ook op maandag was het goed bezocht door gezinnen met kinderen.
Sinds het jaar 1820 heeft Nederland een Rijksmuseum Natuurlijke Historie.
Deze fossielen,geprepareerde dieren en planten werden pas na 1998 toegankelijk voor het grote publiek door de oprichting van Museum Naturalis Leiden.
Museum Naturalis Leiden was tussen 2017 en september 2019 helaas gesloten vanwege de nieuwbouw en renovatie.
Ik was onder de indruk van dit fraaie nieuwe museum;een gebouw van Neutelings Riedijk architecten dat naast het oude gebouw is gebouwd.
Na besteding van ongeveer 70 miljoen euro is er een nieuw museum;het gebouw van architect Fons Verheijen uit 1998 is depot en werkruimte geworden.
Door de donkere achtergrond en sfeervolle verlichting en muziek komen de Natuur-Historische objecten beter tot hun recht.In de oude presentatie was er meer nadruk op chronologie(Jura,Krijt,Devoon ect) en werden er ook kleinere objecten getoond;nu een meer theatrale benadering en meer emotie in presentatie.
De fraaie opzette dieren op de tentoonstelling "Leven" op de 2de etage zijn niet voorzien van namen en collectie-info;andere tentoonstelling bevatten wel educatieve info.Ook zijn objecten in de Naturalis collectie online te bekijken
Vanaf het dakterras 7de etage is Den Haag en Noordwijk te zien opeen heldere dag en is er een snelle lift naar exit.
MJK geldig.