“Gastvrijheid hoog in het vaandel”
Beoordeling van Restaurant Karel 5

Restaurant Karel 5
Een tafel reserveren
zo 26-5
20:00
Geclassificeerd als nr. 30 van 818 Restaurants in Utrecht
Keukens: Frans, Internationaal
Beschrijving: Restaurant Karel 5: elegant dineren in het historische hart van Utrecht Hier verwezenlijken wij onze culinaire ambities. Restaurant Karel 5 is een gastronomisch restaurant in een middeleeuwse eetzaal in het hartje van Utrecht. Daar aten vroeger de leden van de kloosterbroeders. Chef de cuisine Vito Reekers en maître-sommelier Johan Kragtwijk zorgen voor een onvergetelijke culinaire avond. Zij staan garant voor een spannende culinaire avond in Utrecht-centrum. Van inspirerende betaalbare menu’s tot verleidelijke signature dishes. Wij begeleiden onze gasten daarbij op professionele doch persoonlijke wijze bij het maken van hun culinaire keuzes. Ontdek bij ons hoe relaxed dineren op niveau kan zijn – en zou moeten zijn. Want chique, stijlvol en relaxed gaan bij ons prima samen. Geniet van onze persoonlijke benadering, vakmanschap en ruime tafelsetting op een iconische locatie. Wij hebben ook een heerlijk terras!
24 maart 2019 beoordeeld

Mooi, zeer stijlvol, restaurant gelegen in een oud historisch pand in het centrum van Utrecht.
Vriendelijke ontvangst, lekkere amuses.
We hebben genoten van een heerlijk 5 gangen diner, zeer smakelijk, en mooi opgediend.
Lekker passende wijnen daarbij. Personeel bijzonder attent en gul met bijschenken van wijnen. Hier echt een top avond gehad! Echte aanrader!
Een raadsel waarom men hier nog geen waardering van Michelin heeft gekregen!

Datum van bezoek: maart 2019

27 december 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

Eten in de mooiste zaal in Utrecht en wijde omgeving... Karel5.
Voor ons is dit het favoriete restaurant in Utrecht in het hogere segment.
Waarom ze geen ster hebben? De wegen van de Michelin-inspecteurs zijn ondoorgrondelijk. De beoordeling in de Gault-Millau 2019 (15,5ptn) met een mooi artikel doet Karel 5 meer recht dan de Guide Michelin... Ik blijf nog maar ‘n jaar op Bridgestone-banden rondrijden als stil protest...
Wij eten hier met enige regelmaat, wat we natuurlijk niet zouden doen als we het eten niet heel goed zouden vinden.
Let wel, ook zonder ster is een diner hier niet echt goedkoop....
Een aanrader is het Chef’s verrassingsmenu, waarbij je voor €110 incl. drank een 4-gangen menu krijgt, all-in. Daarnaast zijn er 2 menu’s en een 3gangen businessmenu. Á la carte is natuurlijk ook mogelijk.

Ons laatste bezoek was op 2e Kerstdag 2018.
Een 7-gangenmenu.
Na een 3tal amuses (minibroodje Mario, Kaviaar, Oliebol eendelever),
Gang1: Coquille, verpakt in groene appel, in yuzu en koriander, heerlijk subtiel, vergezeld van een heerlijke Weisburgunder
Gang2: Noordzeekrab, burrata, avocado en radijs, heerlijk! Verdicchio dei Castelli di Jesi van Salmaniano, super!
Gang3: Hamachi, parmezaan, dashi, citus, met een Pecorino Belato Carminucci, Top!
Gang4: Cecina de leon met oesterijs en zilte groenten, een topper! Aparte quenelles van nog apartere ijssoorten beginnen een signature van chef Vito Reekers te worden! Wij vinden ze lekker, maar gevaarlijk... Niet iedereen zal oesterijs op z’n waarde weten te schatten...
De begeleidende Tres viñas witte(!) Rioja is subliem!
Gang5: Raviolo van kalfswang, pata negra en zwarte truffel.
Wat ons betreft een nieuwe signature dish! Ziet er prachtig uit en smaakt nog beter... vergezeld van een heerlijke griekse Santorini. Ik had hier serieus de neiging om de keuken in te rennen en de chef te knuffelen... Maar hij moest nog een paar gangen!
Gang6: Hert, stoof, eendenlever, kruidkoek, kweepeer... hoe verzin je het? Een goed stuk vlees, cuisson precies goed, perfect! Het bekende engeltje dat over je tong p..... samen met de Crozes Hermitage een heerlijke combinatie!
Gang7: Het toetje, chocolade, duindoornbes en cru de cacao, en nog veel meer smaakjes, met een 2009 Beaumes de Venise die er perfect bij paste.
Hierna zaten we zo vol, dat er alleen nog maar een kopje koffie in paste... we sloegen de friandises af, maar werden met enige overtuigingskracht “gedwongen” om het gouden doosje te openen, waarin, verrassing.... onze favoriete toet in minivorm, een prachtige mini dulcey heaven.... Mmmmm...
Dit was een bijzondere avond met een bijzonder menu...
Maar normaal gesproken eet je hier net zo lekker en verrassend.
Chef Vito Reekers en de deskundige en ongedwongen zwarte brigade onder leiding van Johan Kragtwijk staan garant voor een heerlijke avond uit. Eten hier is echt een feestje!
Karel5 heeft -volledig onterecht- de naam een stijve, formele tent te zijn.... Hoe verkeerd kan je zijn! Gezellig, ontspannen, informeel genieten op topniveau... Daarvoor moet je bij Karel5 zijn! En nee, we worden niet gesponsord door hen! Probeer maar ‘ns!

Datum van bezoek: december 2018
23 december 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

We hebben genoten van het eerste tot het laatste moment dat we in deze prachtige zaal hebben gedineerd. Van de ontvangst en de bediening: vriendelijk, attent, deskundig, gepast enthousiast. Van de inrichting: stijlvol gebruik maken van de elementen van de zaal, met een daarbij passende (lees: rustige) kerstsfeer. Van de wijnen, die bij de gerechten hun karakter ten volle toonden. En natuurlijk van de keur van amuses en gerechten. Met verrassende accenten uit de wereldkeuken, mooie smaakpaletten, uitgebalanceerde smaken, mooi opgediend. Het tempo was perfect. Kortom: wat een restaurant!

Datum van bezoek: december 2018
21 december 2018 beoordeeld

Prachtige locatie, schitterende zaal, daar kan menig sterrenrestaurant niet aan tippen. Dit zou toch echt hèt sterrenrestaurant is het wat dat betreft achterblijvende Utrecht moeten zijn. Ambities zijn er wel, en we hebben genoten. Maar misschien is het nèt dat beetje nonchalance in de bediening en in de kwaliteit van de gerechten. De amuses die wel grappig zijn (broodje mario), maar niet bijzonder. Het dingetje met Parmezaanse kaas was gewoon een zout hapje, niet meer. Verderop was het piccalily-ijs volstrekt uit balans met de rest van het gerecht, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Had de week ervoor bij de Lindenhof (Martin Kruithof) in Giethoorn gegeten, 2 sterren. Nou net die wereld van verschil.. Nonchalance tegenover perfectie.

Datum van bezoek: november 2018
17 november 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

Hier al diverse keren zakelijk geweest. Prima locatie op loopafstand CS Utrecht. Professioneel personeel en serveren een goede lunch. Voor elk wat wils en prima klaargemaakt. Drie soorten kroketten, soep, salades en wraps.

Datum van bezoek: november 2018

Reizigers die Restaurant Karel 5 bekeken, bekeken ook

Utrecht, Utrecht Province

In Restaurant Karel 5 geweest? Deel je ervaringen!