“geen bezoekje waard”

Mondriaanhuis
Geclassificeerd als nr. 10 van 59 dingen om te doen in Amersfoort
Attractiegegevens
31 mei 2018 beoordeeld

In mijn ogen de grootste teleurstelling van Amersfoort. Ik ging naar het museum met de verwachting enkele van de kubistische werken te zien en die waren helemaal niet aanwezig. Wij hadden nog geluk dat er een tijdelijke extra expositie was van zijn werken, want anders was het aantal werken maar miniem.

11 mei 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

De inrichting ziet er prachtig uit, daar kan je echt niets over zeggen. Inhoudelijk valt het tegen. Zeker voor de entreeprijs van 12 euro.

Je verwacht in het geboortehuis van Mondriaan toch uitleg over het huis en zijn periode in Amersfoort. Deze is er nauwelijks. Het meest teleurstellend is echter het feit dat de meeste bezoekers vermoedelijk werken uit zijn hele leven verwachten. En niet alleen de beginjaren.

Van de zalen zijn er 2 gevuld met video, 1 is een knutselruimte voor kinderen, 1 gaat over een andere kunstenaar, 1 bestaat uit Mondriaanstijl prullaria, 1 is een matige replica van zijn woning en slechts 2 gaan er over zijn werken en/ of leven. Niet heel veel Mondriaan dus.

Klinkt misschien negatief, maar dat is het niet per se. Maar bezoek het museum vooral om meer over de kunstenaar zelf te weten te komen. En niet om veel van zijn schilderijen te zien.

Na 45 minuten stond ik weer buiten. Leuk om eens gezien te hebben, maar dat is het ook wel.

5 mei 2018 beoordeeld

Het Mondriaanhuis is het geboortehuis van de bekende kunstenaar welke wordt gezien als een pioneer van abstracte en non-figuratieve kunst. Toch kom je in dit geboortehuis niet heel erg veel van Mondriaan tegen en dat is wel erg jammer als dit juist je doel is om dit museum een bezoek te brengen. Dit museum zou wat mij betreft niet de eerste keus zijn als ik Amersfoort zou bezoeken.

23 april 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

Een klein, compact museum maar wat valt er veel te zien en te genieten. Op een aantrekkelijke en verrassende manier wordt leven en werk van Pieter Mondriaan, die in Amersfoort zijn vroegste jeugd doorbracht, getoond. Zijn ontwikkeling van realistisch naar abstract schilder wordt goed on beeld gebracht en vanaf nu zal ik anders naar zijn beroemde latere werken kijken.
In het Mondriaanhuis kun je een lekkere kop koffie drinken en er is een kleine museumwinkel met mooie cadeau’s.

Bekijk meer beoordelingen
13 april 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

Het geboortehuis van Piet Mondriaan is zeker een bezoek waard. De entreeprijs van 12,50 pp is wat hoog als je geen museumjaarkaart hebt. Tip: schaf bij het vvv een city box aan voor 12,50 euro, waarin 2 entreekaarten voor dit museum en 2 kaarten voor een rondvaart zitten. Het museum is zeer informatief en op een moderne manier gepresenteerd, met een levensloop, vroege en latere schilderijen, en wisselende tentoonstellingen. Piet is er zelf ook! Je kunt er zelfs je eigen creativiteit als nieuwe Mondriaan kwijt. Leuk voor ongeveer een uur.

Reizigers die Mondriaanhuis bekeken, bekeken ook

Amersfoort, Utrecht Province
Amersfoort, Utrecht Province

In Mondriaanhuis geweest? Deel je ervaringen!