Opslaan
Hoogtepunten uit beoordelingen
Leuk museum voor een of twee uurtjes

Mondriaanhuis museum in de binnen stad van het monumentale amersfoort is een bezoek waard. Tijdens ... meer lezen

Beoordeeld op 12 november 2018
Hans S
via mobiele applicatie
Afwisselend en interessant

Leuke tentoonstelling met weetjes over Piet Mondriaan zijn leven en zijn eerste werk. De ... meer lezen

Beoordeeld op 21 oktober 2018
BonzSter
via mobiele applicatie
Lees alle 140 beoordelingen

Beoordeeld op 11 mei 2018 via mobiele applicatie

De inrichting ziet er prachtig uit, daar kan je echt niets over zeggen. Inhoudelijk valt het tegen. Zeker voor de entreeprijs van 12 euro.

Je verwacht in het geboortehuis van Mondriaan toch uitleg over het huis en zijn periode in Amersfoort. Deze is er nauwelijks. Het meest teleurstellend is echter het feit dat de meeste bezoekers vermoedelijk werken uit zijn hele leven verwachten. En niet alleen de beginjaren.

Van de zalen zijn er 2 gevuld met video, 1 is een knutselruimte voor kinderen, 1 gaat over een andere kunstenaar, 1 bestaat uit Mondriaanstijl prullaria, 1 is een matige replica van zijn woning en slechts 2 gaan er over zijn werken en/ of leven. Niet heel veel Mondriaan dus.

Klinkt misschien negatief, maar dat is het niet per se. Maar bezoek het museum vooral om meer over de kunstenaar zelf te weten te komen. En niet om veel van zijn schilderijen te zien.

Na 45 minuten stond ik weer buiten. Leuk om eens gezien te hebben, maar dat is het ook wel.

Datum van activiteit: mei 2018
Beoordeeld op 5 mei 2018

Het Mondriaanhuis is het geboortehuis van de bekende kunstenaar welke wordt gezien als een pioneer van abstracte en non-figuratieve kunst. Toch kom je in dit geboortehuis niet heel erg veel van Mondriaan tegen en dat is wel erg jammer als dit juist je doel is om dit museum een bezoek te brengen. Dit museum zou wat mij betreft niet de eerste keus zijn als ik Amersfoort zou bezoeken.

Datum van activiteit: mei 2018
Beoordeeld op 23 april 2018 via mobiele applicatie

Een klein, compact museum maar wat valt er veel te zien en te genieten. Op een aantrekkelijke en verrassende manier wordt leven en werk van Pieter Mondriaan, die in Amersfoort zijn vroegste jeugd doorbracht, getoond. Zijn ontwikkeling van realistisch naar abstract schilder wordt goed on beeld gebracht en vanaf nu zal ik anders naar zijn beroemde latere werken kijken.
In het Mondriaanhuis kun je een lekkere kop koffie drinken en er is een kleine museumwinkel met mooie cadeau’s.

Datum van activiteit: april 2018
Beoordeeld op 13 april 2018 via mobiele applicatie

Het geboortehuis van Piet Mondriaan is zeker een bezoek waard. De entreeprijs van 12,50 pp is wat hoog als je geen museumjaarkaart hebt. Tip: schaf bij het vvv een city box aan voor 12,50 euro, waarin 2 entreekaarten voor dit museum en 2 kaarten voor een rondvaart zitten. Het museum is zeer informatief en op een moderne manier gepresenteerd, met een levensloop, vroege en latere schilderijen, en wisselende tentoonstellingen. Piet is er zelf ook! Je kunt er zelfs je eigen creativiteit als nieuwe Mondriaan kwijt. Leuk voor ongeveer een uur.

Datum van activiteit: april 2018
Beoordeeld op 13 februari 2018

Heel veel goed gepresenteerde achtergrond-informatie over Piet Mondriaan.
Zeer interessant vond ik ook de 3D presentatie op het thema Boogie-Woogie op de bovenste etage. Indrukwekkend, 3 keer gezien!
Ook het gebouw zelf is het bekijken meer dan waard.
Echter, lift mag wel iets duidelijker aangegeven worden, ook voor niet-invaliden.

Nb. personeel bij de verkoop moet iets zorgvuldiger worden. We kwamen met de verkeerde magneet thuis omdat ze die als voorbeeld voor de prijs hadden gebruikt....die wij hadden willen hebben was nl. niet geprijsd. Raar.

Datum van activiteit: januari 2018