“Klim naar de hemel!”
Beoordeling van Grote Sint Laurenskerk

Grote Sint Laurenskerk
Geclassificeerd als nr. 1 van 31 dingen om te doen in Alkmaar
1 juni 2018 beoordeeld

De Grote Sint-Laurenskerk in Alkmaar bestaat dit jaar 500 jaar, en dat willen ze laten weten ook! Als we aan komen lopen zien we grote bouwsteigers rond een deel van de kerk staan. Dat zien we wel vaker bij verbouwingen, maar nu worden we nadrukkelijk uitgenodigd om 'naar de hemel te klimmen'! Een stevige trap voert ons naar het eerste plateau op 25 meter hoogte, en daar lopen we door een van de gotische ramen de kerk in, vlak onder het dak. Het looppad kruist het schip van de kerk, en van heel dichtbij zien we het 'Het laatste Oordeel', de grote gewelfschildering van Jacob van Oostsanen uit 1535. Vanaf deze plaats hebben we bovendien een fraai uitzicht op het interieur van de kerk. Nog vijftien meter hoger lopen we naar de kleine toren, en staan we naast het carillon. Wat een uitzicht op stad en omgeving! Een ticket voor deze beklimming kost € 7,50, maar daar is dan wel een bijzonder stukje architectuur voor neergezet! Het spektakel duurt tot 31 juli 2018. In de kerk is (tot 7 oktober) zijn ook de zijpanelen van het oude altaarstuk van Maarten van Heemskerck te zien, die door de kathedraal van Linköping (Zweden) zijn uitgeleend aan de 'moederkerk' in Alkmaar, waar het werk na de reformatie werd verkocht aan de Zweden. Jammer genoeg was het middenstuk niet geschikt om te transporteren. De kerk is verder een prachtig exemplaar van gotische bouwkunst, met een houten tongewelf als dak, al mis ik hier gebrandschilderde ramen (die na de beeldenstorm nooit vervangen zijn). De kerk is schitterend gerenoveerd, en ziet er als nieuw uit, ondanks zijn 500 jaren. Helaas is de kerk niet meer als zodanig in gebruik, en klinkt het orgel alleen nog bij concerten. De kerk als museaal gebouw, concertzaal en gelegenheid voor ceremonieën is toch zeker de 'second-best' oplossing - de toekomst van het gebouw is gegarandeerd! Bij de gratis toegang (alleen voor het tijdelijke altaarstuk is een Museumkaart of ticket noodzakelijk) is een uitstekende beschrijvende folder beschikbaar als rondleiding.

24 mei 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

De kerk is gebouwd eind vijftiende en begin zestiende eeuw. Het is een imposant groot bouwwerk grotendeels opgetrokken met natuursteen en baksteen. In de kerk zijn twee orgels aanwezig waarvan een het oudste bespeelbare orgel van Nederland is. De vloer van de kerk bestaat uit grafzerken. Beslist de moeite van het bezichtigen waard. Sedert 1996 heeft het gebouw niet langer de functie van kerk.

18 mei 2018 beoordeeld

De kerk bestaat 500 jaar en via een stevige stellage, klim je buitenom naar boven.Het uitzicht is prachtig, zeker voor iemand die de stad kent, heel veel herkenning. Niets engs aan, steviger en veiliger dan menige trap thuis.

3 mei 2018 beoordeeld

Stap je de kerk binnen, dan vallen meteen de enorme ramen op. Wat een mooie lichtval. Ook de vloer is mooi, allemaal grote graven. En als kers op de slagroomtaart speelde ook de organist. Hele volle klanken.

Bekijk meer beoordelingen
10 maart 2018 beoordeeld

Dit jaar (2018) bestaat de Grote kerk 500 jaar. De kerk heeft een prachtig orgel. Vanaf 1 mei kan men de kerk beklimmen en heeft men een prachtig uitzicht over het historische centrum van Alkmaar en het zou mij niet verbazen als men in het westen de Noordzee kan zien

Reizigers die Grote Sint Laurenskerk bekeken, bekeken ook

In Grote Sint Laurenskerk geweest? Deel je ervaringen!