“Italianissimo”

Geclassificeerd als nr. 3 van 415 Restaurants in Groningen
Dineropties: Ontbijt, Bezorgen, Reserveringen, Afhalen
Dineropties: Ontbijt, Bezorgen, Reserveringen, Afhalen
11 augustus 2018 beoordeeld

Jawel, ze bestaan echt. Italiaanse restaurants met Italianen, waar je Italiaans kunt eten en Italiaans kunt spreken. En dat nota bene in.....Groningen. Vero? Vero!

Amper terug uit Calabrië en met de smaak van de authentieke Italiaanse keuken nog in gedachten en op de punt van de tong, begaven we ons naar dit kleine restaurant. Het is sfeervol en vol en dat moet een indicatie zijn voor kwaliteit.

De man die de bestellingen opnam spreekt Italiaans en dat bevalt mij erg goed. En mocht de klant die taal niet beheersen, dan is er Engels als alternatief. Lezend uit de gelukkig niet al te grote kaart, moet het wel bijzonder raar lopen als men er niet uit komt. Vanaf service met een glimlach, het attent zijn op alle klanten en uitleg geven, is deze man een onderschatte parel, die ondanks de drukte de kalmte behield.

We namen als primo de mosselen, als secondo in beide gevallen een mooie pasta met een uitstekende tomatensaus zoals ik die wil maken als ik terug ben in Duitsland. Ik koop dan alles bij een Italiaan, kook zoals een Italiaan en het valt helaas weer eens tegen, omdat dat specifieke, dat lome Italiaanse gevoel ontbreekt.
Net als een zwart / wit film met Claudia Cardinale of Sophia Loren. Een remake met Femke jansen of Cameron Diaz werkt dan niet, zelf als de kleuren worden weg gedraaid. Het blijft namaak. Het is leuk, maar allemaal niet zoals het moet.

Een Hollywood producer heeft ooit overwogen de klassieker, Brutti, Sporchi e Cattivi opnieuw te maken in een Amerikaanse setting en dat zou zich dan moeten afspelen in de buurt van de Appalachian trail, omdat daar de meeste inteelt en grootste armoede van de Verenigde Staten terug is te vinden. Om de een of andere reden is dat gelukkig niet door gegaan.

Dus het originele bevindt zich hier. Hier in Gustatio. Reserveren is volgens mij wel nodig, want als tijdens een vrijdagmiddag lunch het restaurant in korte tijd vol is, dan zal men 's avonds waarschijnlijk moeten wachten op een plek.
Dit is mijn nieuwste favoriete Italiaan in Nederland en met dank aan Peter!

8 augustus 2018 beoordeeld

Erg goed. Prijs/kwaliteitsverhouding is prima. Klassieke gerechten met Italiaanse koks en bediening. Gerechten zoals het hoort. Niet de Nederlandse versie. Deze zaak is zo goed dat je echt vooraf moet reserveren. Sfeer is ook echt Italiaans druk. Er is ook een vestiging in Amsterdam. Die gaan we zeker ook nog doen. Ik ben een kritische bezoeker van Italiaanse restaurants in Nederland. Mario's in Neck, d 'Antica in Amsterdam en Napoli Houtplein Haarlem. Behoren bij mijn favorieten maar nu staat deze ook op mijn lijstje. Gr Carel

6 augustus 2018 beoordeeld

Een eethuisje, dat is Gustatio. Niet om uren te tafelen, maar wel om goed en snel echt Italiaans te eten. Geen fratsen, een kaart met vooral klassiekers, kundige bediening (!) en koks die echt kunnen koken met verse ingrediënten. Ingeklemd tussen snackbars en formule-restaurants is dit verreweg de beste plek om te lunchen in hartje centrum. Alleen niet denken dat je er over een paar maanden hele andere gerechten kunt eten. Waarom zou je gaan veranderen wat al zo lang goed is?

4 augustus 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

Het is niet voor niets dat het restaurant volgeboekt zat! Alles was home-Made en smaakte fantastisch! Lekkere verse gerechten die ruim geserveerd werden.

Doordat het restaurant zo klein is, ontstaat er een gezellige knusse sfeer. Romantisch voor stelletjes maar ook gezellig voor met een klein groepje vrienden.

De service was uitstekend en snel! Iedereen die er werkt is van Italiaanse afkomst wat de Italiaanse sfeer nog meer naar boven laat komen!

De menukaart bestaat voornamelijk uit pasta gerechten of lasagne. Lekker simpel maar tot in de puntjes met liefde gemaakt!

Vergeet niet te reserveren!

Ps. Beste lava cakeje ooit.

29 juli 2018 beoordeeld

Prachtig restaurant door eenvoud, Zo is Italië en zo is haar keuken. Samen met mijn partner genoten van dit alles. Een aanrader!

Reizigers die Gustatio bekeken, bekeken ook

Groningen, Groningen

In Gustatio geweest? Deel je ervaringen!