“Zoveel vondsten ...”

Museo Archeologico Regionale P. Orsi
Geclassificeerd als nr. 15 van 163 dingen om te doen in Syracuse
Attractiegegevens
30 mei 2018 beoordeeld

In dit archeologisch museum is zo ontzettend veel te zien, het sluit prachtig aan bij het archeologisch park van Siracusa. Wij maakten die combinatie zonder dit qua tickets te combineren, jammer want dan beslist voordeliger ...

2 augustus 2017 beoordeeld

Dit museum heeft in de kelder de grootste muntencollectie die ik ooit gezien heb, en je krijgt er nog eens uitleg bij van de suppooste. Veel munten zijn immers uiterst uniek, en zonder die uitleg is het "maar" een verzameling "oud metaal" met mooie opdrukken. De klassieke collectie bovengronds mag echt wel eens herzien worden: ze hebben er gewoon alles, maar dan ook alles, uitgestald, van de kleinste potscherf tot een mooi groot beeld, van elke graf enz. in de regio gevonden. Een complete overdaad waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. Deed me denken aan een schoolmuseum uit de oude doos. Met amper 5% van wat er daar getoond wordt, zou je al een prachtig museum kunnen maken, zonder een kunstindigestie te krijgen. Als je dit museum gezien hebt, heb je geen nood meer om andere archeologische in de ruime regio te bezoeken.

12 juli 2017 beoordeeld

Prachtig complex waar er zo veel meer kan mee gedaan worden. Hadden geluk er was een speciale munten verzameling aanwezig in de kelder die de moeite was. Daarnaast dienen de verzamelingen 'dringend" eens opgekuist worden. Op verschillende plekken verf die van het plafond los kwam en de poetsvrouw was precies met verlof. Al bij al voor mij OK maar..

21 april 2017 beoordeeld

Deze museum heeft een enorme collectie aan archeologische vondsten en blijkbaar heeft men geen keus kunnen maken in wat te laten zien. De vitrines lijken al tientallen jaren geleden te zijn volgepropt met scherven, beelden en wat er allemaal wel niet is opgegraven in Syracuse en omgeving.
De complete tentoonstelling is opgedeeld in verschillende stukken, maar de logica daarvan ontging ons. Ieder deel bleek over verschillende periodes in de geschiedenis te gaan en ook over verschillende opgravingen. We begonnen bij A en kwamen uit bij F en onderweg misten we een letter (D of E?). Bij het begin van een afdeling staat een pc scherm waar je een inleiding op de collectie kunt krijgen in het Engels of Italiaans. Wij kozen hier steeds voor de voorwerpen die we gezien moesten hebben, je krijgt dan een idee van de mooiste stukken in de collectie. Uiteindelijk gingen we alleen die voorwerpen opzoeken in de vitrines.
De muntcollectie beneden bleek overigens alleen in de ochtend geopend en was al gesloten. Wel zagen we dat je er maximaal 1 uur mag vertoeven.
In een van de ruimtes van het museum lagen ineens overal stukken gruis in de vitrines en was ook een onderdeel omgevallen. De onvriendelijke suppoosten gingen ons ineens volgen alsof wij daar helemaal niet mochten zijn. Later hoorden wij van andere toeristen dat zij ook iets dergelijks hadden meegemaakt.
Het is jammer dat dit museum niet met zijn tijd is meegegaan. Er wordt weinig gedaan om de collectie meer onder de aandacht van de bezoeker te brengen, noch om "verhalen" te vertellen bij de voorwerpen. Door slechts langs vele vitrines te lopen met scherven, beelden, vazen en gebruiksvoorwerpen, ga je uiteindelijk naar buiten zonder veel wijzer te zijn geworden.

Bekijk meer beoordelingen
6 maart 2017 beoordeeld

Een ruim opgezet museum met een uitgebreide collectie.
Mooi en educatief vormgegeven en geplaatst met uitleg in Engels en Italiaans. De collectie behandeld de hele oudheid. Vanaf de allereerste vondsten van jagers en verzamelaars ,via Griekse en romeinse vondsten en tempelresten tot de vroeg christelijke tijd. Met in de kelder een zeer uitgebreide munten en sieraden collectie.

Reizigers die Museo Archeologico Regionale P. Orsi bekeken, bekeken ook

Syracuse, Province of Syracuse

In Museo Archeologico Regionale P. Orsi geweest? Deel je ervaringen!