“Innige dankbaarheid”
Beoordeling van Airborne Cemetery

Airborne Cemetery
Geclassificeerd als nr. 1 van 5 dingen om te doen in Oosterbeek
19 december 2016 beoordeeld

De dappere jongens (mannen kun je ze niet noemen, ze waren te jong) stierven voor onze vrijheid en hun graven zijn een stille getuige daarvan. Ik ben ze eindeloos dankbaar, temeer omdat ik besef, dat juist in deze tijd de jeugd dergelijke monumenten zou moeten koesteren, opdat het besef doordringe dat vrijheid is voor iedereen, ongeacht afkomst, religie, geaardheid, geslacht of overtuiging.

Schrijf een beoordeling

20 november 2016 beoordeeld

Een bezoek aan de oorlogsgraven van de militairen die bij de slag om Arnhem gestorven zijn blijft altijd indrukwekkend. Meestal pakken we dit mee mat de Airborne toch in september, net als het kleine kerkje bij de Rijn (laatste rustpunt voor de oversteek).

13 november 2016 beoordeeld

Airborne War Cemetery is gelegen in een rustige omgeving aan de rand van Oosterbeek.
Meer dan 1750 gesneuvelden hebben hier een laatste rustplaats gekregen. Het merendeel zijn jonge Engelse Paratroepers. 73 Poolse Paratroepers hebben hier tevens een eervolle laatste rustplaats. Tevens hebben een 8 tal Nederlandse strijders hier hun laatste rustplaats gekregen.

Zeker even stilstaan bij het iets verder op gelegen Memorial, opgericht ter ere van Engelse Air Despatch Squadron. Dit monument herdenkt 79 militairen van de Royal Air Force die sneuvelden op de bevoorradingszones.
Zin een wandeling? De Noordelijke Perimeterwandeling (3.7 km) met uitbreiding (1.5 km) passeert langs deze site.

7 oktober 2016 beoordeeld

Vele witte monumenten in strakke rijen leiden je gedachten naar even zo vele jonge mannen die hun leven lieten op de slagvelden hier in de directe omgeving. Nog steeds drukt dit oorlogsgeweld toentertijd een stempel op de inwoners van de gemeente Renkum.

27 september 2016 beoordeeld

De Airborne Cemetery ligt in een hele mooie rustige omgeving. De gedenkplaats is goed onderhouden en de teksten op de gedenkmemorials zijn indrukwekkend.

Reizigers die Airborne Cemetery bekeken, bekeken ook

In Airborne Cemetery geweest? Deel je ervaringen!