Een niet schoon appartement in een mindere wijk van Valencia. Ondanks dat het dichtbij het 'echte' centrum was, was het behoudens junks en zwervers behoorlijk verlaten. Niet prettig om doorheen te lopen 's avonds. En werkelijk ieder pand zit onder de graffiti. Ik zou zelf niet weer naar dit deel van Valencia gaan. Het bruisende gedeelte rondom Mercado Central is veel mooier en gezelliger. Nacho, de eigenaar, is een lieve, aandoenlijke man die letterlijk geen woord Engels spreekt. Onderweg naar het appartement (dat ik pas de avond tevoren geboekt had) ontving ik e-mails van hem in het Spaans, die ik met behulp van Google Translate wist te ontcijferen. Op Booking.com stond dat het appartement beschikt over eigen parkeergelegenheid. Aangezien ik per auto door Spanje reis, had ik het appartement hier mede op uitgezocht en boekte ik de parkeergelegenheid er bij. Bij aankomst bleek de enige parkeerplaats van het appartement echter bezet te zijn.* Nacho legde via Google Translate uit dat de parkeerplaats pas de volgende middag vrij zou komen. Aangezien we strandden in het gesprek (Google Translate is in dergelijke situaties suboptimaal) nam Nacho me mee naar de naastgelegen fietsenwinkel. De medewerker aldaar kon uitstekend vertalen. Er bleek in de gehele wijk geen parkeergarage te zijn, dus het advies was om een plek te zoeken langs de weg en iedere twee uur de parkeermeter bij te vullen. Met muntgeld. Daarna bleek het appartement echt vies te zijn. Vlekken in de gootsteen, haren op de vloer, haren en zwarte vegen op het hoofdkussen en heel veel haar in de hoogpolige, ranzige badmat. Verder lag er een laag stof in de hoeken van de vloer van de badkamer en was de wand boven het aanrecht vies... Toen Nacho's dochter Isabel samen met een andere dame (medewerker?) dit de volgende ochtend kwam inspecteren, vonden ze het heel normaal. "Normal, normal", spraken ze de hele tijd. In plaats van de vloer nog eens grondig te reinigen, werden de zwarte haren uit de badmat gewoon op de vloer gegooid. Bah!! Het bed was voor Spaanse begrippen echt ruim. Het matras was echter keihard (je voelde de veren) en de deken had geen overtrek. Dat vond ik ook echt smerig. Iedereen slaapt blijkbaar onder dezelfde lap stof die niet wasmachinebestendig is. De deken was ook te dun voor december, maar in de kast lag nog een vieze deken (zo'n pluizige die bij paarden wel onder het zadel wordt gelegd). De wifi reikte niet tot in de slaapkamer. In de rest van het appartement gaf het storingen, maar dit kon beneden in de hal eigenhandig gereset worden waarna het weer functioneerde. De verwarming was defect. Er werd wel warme lucht gegenereerd in het plafond, maar dit werd niet de ruimte in geblazen. Wanneer er in het plafond een temperatuur van 26 graden was bereikt, was het op ooghoogte nog steeds weinig warmer dan de buitentemperatuur. De tocht vanuit de ramen droeg hier uiteraard ook niet in positieve zin aan bij. Al met al wilde ik de volgende ochtend graag vertrekken (er was keuze in overvloed op Booking.com) en ik trachtte met Nacho en Isabel tot een schikking te komen. Ook Isabel sprak helaas geen Engels, dus werd Ernesto, vriend van Nacho, ingeschakeld om telefonisch te tolken. Helaas was men niet bereid om de resterende drie dagen (grotendeels) terug te betalen. Nacho kwam via Ernesto met een eindbod om €100,- terug te betalen op voorwaarde dat ik ze met een 10 zou beoordelen op Booking.com. Ik vroeg me al af hoe ze aan zulke hoge beoordelingen kwamen!! Ik heb er voor gekozen om de tijd uit te zitten en nadien een eerlijke review te schrijven. En uiteindelijk was het ook prima te doen, alles went. ;-) De parkeergelegenheid bleek een aftandse, onder water gelopen parkeerplaats een paar straten verderop te zijn. Daar pluk je niet in het donker je auto vandaan! Het appartement had twee hele grote plussen: - Superfijne douche (ondanks de ranzige vloer ;-)): regendouche met goede waterdruk en combiketel met onbeperkt warm water - Zowel op het noorden als op het zuiden een balkon, waardoor je altijd een plek in de zon of schaduw hebt. En veel licht in huis! Helaas geen meubilair op de balkons. *Algemene tip: als op Booking.com staat dat een parkeerplaats op aanvraag is, leg dan voordat je het appartement boekt contact met het betreffende complex om te vragen of deze ook daadwerkelijk beschikbaar is. Een gedane boeking kan niet meer geannuleerd worden! Ik loop hier nu voor de tweede keer deze week tegenaan. …
Dit antwoord is de persoonlijke mening van de managementvertegenwoordiger en niet de mening van Tripadvisor LLC.